In Allah we trust
ابتدا عید عجیب و بسیار بزرگ غدیر رو تبریک عرض می کنم ....!!
اساسا چرا مبحث امامت و ولایت برای ما باید مهم باشه؟؟؟؟؟
(این نوشتار چکیده ایست از مطالعات، تفکرات، بحثا و شرکت در جلسات استاد گرانقدرم حاج آقا پناهیان)
ایمان روح دین الهیست ، ایمان از مهمترین نتایج و تفاوتهاییه که یک دین الهی با یک مکتب غیر الهی داره ....
چرا که در هر مکتب غیر الهی ایمان هم " تعریف نشده است" و هم از نظر تندرو ترین طرفداران اون مکتب غیرمنطقی !!!!
ایمان= نوعی باور عقلی، قلبی و علمیست که ارتباط بسیار عمیقی (از نوع علت و معلولی ) با طهارت روح انسان دارد.
یعنی طهارت روح (پیشنیاز) >>> ایمان (پیشنیاز) >>>تعالی و موفقیت (پیشنیاز) >>>بهترین نوع ارتباط با خدا
البته متاسفانه خیلی از ما در بخش یکی مونده به آخر یعنی موفقیت موندیم !نه؟ !
خب !حالا این طهارت روح که پیش نیاز ایمان صحیحه مفهوم بسیار پیچیده ایه از درون انسانه ....چراکه انسان و متعلقاتش ذاتا پیچیدن!!
شاید بشه این طهارت عمیق رو به تواضع =/= تکبر تعبیر کرد.
حالا مهمترین شاخص برای شناخت این طهارت روح ولایت پذیری توسط انسانه !
ولایت پذیری مثل اندیکاتور معرف میزان طهارت روح انسان است .
چرا پذیرش ولایت سخت است؟؟
انسان نفسا و ذاتا برتری و تسلط همه جانبه ی فردی غیر از خدا را نمی تواند بپذیرد
حالا چرا خداوند دستوری که با فطرت انسان مغایرت داره رو به انسان امر میکنه؟ و این مشکل رو چطور حل می کنه؟؟
خداوند این مشکل فطری را بسیار ظریف حل میکند :
چون انسان ولایت خدا را ذاتا قبول دارد می گوید ، چون توی انسان ولایت مرا قبول داری ولایت آنکه من برای تو می فرستم را هم به امر من قبول کن !
یک سیکل جالب :
استفاده نخستین از ولایت الهی >>>>>پذیرش ولایت فرستادگان الهی >>>>> رسیدن به بالاترین مرتبه و کار برد از ولایت الهی
همونطور که در عکس هم مشاهده می کنیم : انگار مفهوم و منطق ولایت پذیری از تابع ریاضی Y=X2پیروی می کنه!
به انطباق آیه ی شریفه و منطق ولایت توجه کنید!
چرا خداوند مستقیما دستور نفرمودند که از خود او تبعیت کنیم؟؟؟؟ مگه مهم تبعیت از خدا نیست ؟ آیا ولایت نوعی دور باطله؟؟؟؟
خداوند می فرمایند : من تمامی صفاتم را به بندگان مومنم میدم ، جز صفت تکبرم را !
فلذا تکبر مخصوص خدا و تواضع مخصوص انسان است..
خب یادتونه گفتیم تواضع در مقابل خدارو می شه همون طهارت روح نامید؟؟؟
سه حالت برای تبعیت انسان از خدا وجود داره:
1) مستقیما از خدا 2) تبعیت از موجودی عجیب الخلقه 3) تبعیت از فردی ظاهرا مانند خودمان
1)خداوند خیلی از ما بزرگتره ...شاید در وحله ی اول بسیاری از افرادی که هنوزبه طهارت روح کامل هم نرسیده اند به خاطر فاصله ی فاحش بین انسان و خدا ولایت اورو به صورت ظاهری بپذیرند ، فلذا در وحله ی اول این نوع ولایت عقلا نشون دهنده ی یک پاکی باطن نمی تونه باشه...
2)خداوند می تونست موجودی عجیب و غریب رو بفرسته و اطاعتش رو بر ما واجب کنه.....مثلا یه موجود عظیم الجثه ، ولی باز هم به دلیل عجز کامل و بدیهی و اختلاف فاحش متکبرین هم اطاعت کننده بودند...!!!
(توجه کنید دو منطق بالا خطای بسیار زیادی داشتند پس در حالت بهینه ی آزمایش قرار ندارند)
3) در این حالت خداوند افرادی مثل خودمون رو می فرسته و به امر خودش تبعیتشون رو واجب می کنه...و با کمی تفکر می شه فهمید که این نوع تبعیت نشون دهنده ی ماکزیمم حالت ایمان به خدا و تواضع در برابر او و طهارت روح است!!!!
از طرفی ولایت پذیری از پیامبران و ائمه باعث بکار گیری نیروی عقل به دلیل بدیهی نبودن ظاهریش می شه
( و این همون حالت بهینست برای آزمایش انسان)حالا به نظرتون همین که گفتیم خدایا ایمان آوردیم کافیه؟؟؟؟؟
آیا براى مردم شگفتآور است که به مردى از خودشان وحى کردیم که مردم را بیم ده و به کسانى که ایمان آوردهاند مژده ده که براى آنان نزد پروردگارشان سابقه نیک است کافران گفتند این [مرد] قطعا افسونگرى آشکار است >>>>>>سوره ی یونس آیه 2
حالا اهمیت ولایت تا حدودی از جنبه ی مورد نظر مشخص شد.....فلذا علت برتری روز غدیر هم بر می گرده به برتریه علت و فلسفه ی ولایت که از نظر گذشت..!!!
چند نکته و روایت زیبا :
پیامبر (ص) در زمان حیاتشون به افراد می فرمودند که علی بن ابیطالب رو با نام امیرالمومنین(ع) صدا بزنید !
پیامبر (ص) فرمودند : اگر من آنچه درباره ی علی(ع) نازل شده بگویم ، بر هیچ کجا قدم نگذارد مگر اینکه مردم خاک پای علی (ع) را به تبرک ببرند....!!!
از تمامی کسانی که با نظر بنده مخالفند خوشحال می شم نظرشون رو مبذول بفرمایند.
یا علی